Dostęp do zawartości strony jest możliwy tylko dla profesjonalistów związanych z medycyną lub obrotem wyrobami medycznymi.

AGH Racing

Studenckie bolidy podbijają świat

Autor:
Bartosz Gajewski

Młodzi, utalentowani, pełni pasji inżynierowie z akademickiego zespołu AGH Racing w ramach studenckiej działalności projektują i konstruują od podstaw bolidy wyścigowe z myślą o starcie w serii Formuła Student. Od tego sezonu ich działania wspiera CX Engineering.

Formuła Student to seria międzynarodowych konkursów inżynierskich dla uczelni technicznych. Zadaniem startujących ekip jest samodzielne wykonanie zgodnego z wymagającym regulaminem bolidu, który następnie staje w szranki w konkurencjach dynamicznych — związanych z uzyskaniem jak najlepszego czasu na torze oraz statycznych — podczas, których przed jury omawiane i uzasadniane są wszystkie procesy poczynione w zakresie projektowania oraz wytwarzania elementów maszyny. W ramach zawodów prowadzona jest oddzielna klasyfikacja dla 3 typów bolidów: spalinowych, elektrycznych i autonomicznych o dowolnym napędzie.

Nieprzerwanie od 2012 roku zespół AGH Racing, działający na krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej, w praktyczny sposób kształci przyszłe kadry inżynierskie poprzez zaangażowanie studentów w interdyscyplinarne i niezwykle złożone projekty. W ciągu 10 lat działalności zespół zaprezentował 5 konstrukcji spalinowych i 2 bolidy elektryczne, będące jednocześnie dwoma pierwszymi w całej Polsce. AGH Racing pioniersko skupia się również na rozwoju bolidu klasy Driverless poruszającego się bez kierowcy. Innowacyjność, kreatywność, szerokie inżynierskie horyzonty oraz ogrom pasji. Właśnie to czyni zespół atrakcyjnym i każdego roku przyciąga ponad 100 członków do ciężkiej pracy, która procentuje na dalszych etapach kariery.

„Uczestnictwo w kole naukowym AGH Racing dało mi duży wachlarz możliwości w rozwoju umiejętności naukowych oraz praktycznych. Główną zaletą konstrukcyjnego koła naukowego jest konfrontacja teorii z praktyką. Większość stworzonych przez nas projektów została rzeczywiście zrealizowana. Zdobyte w ten sposób cenne doświadczenia są niezastąpionym atutem w dalszej pracy zawodowej.

Praca w AGH Racing nie dużo różni się od mojej aktualnej pracy w dziale R&D w firmie CX Engineering, ponieważ w obydwu miejscach panują podobne zasady do znormalizowanej procedury projektowania. Każdy projekt zaczyna się od pewnej potrzeby, która napędza pomysł i chęć stworzenia czegoś nowego. Dzięki uczestnictwu w AGH Racing poznałem głównie procedury powstawania prototypów, rozwiązywania nietypowych problemów projektowych, technologie wytwarzania oraz oprogramowanie wspomagające projektowanie, które znacznie ułatwia pracę zawodową. Dodatkowo podczas pracy przy bolidzie nauczyłem się pracy manualnej, co pozwoliło mi na urzeczywistnienie procesów komputerowych w praktyce. Frezowanie, toczenie i obsługa elektronarzędzi to jedne z wielu technologii, które poznałem w garażu.

Wspomniane doświadczenie przekłada się również na znajomość rynku, usług podwykonawców oraz kulturę współpracy z innymi firmami. Uważam, że przygoda z AGH Racing przygotowała mnie bardzo dobrze do pracy zawodowej i dała mi tzw. »dobry start«. Uczestnictwo w kole naukowym mogę śmiało polecić każdemu, ponieważ jest to bezcenne urozmaicenie studiów i wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce” – opowiada Miłosz Nowak, były członek AGH Racing, dziś inżynier w CX Engineering.

Premiera bolidu RTC 7.0 w czerwcu 2021 r., autor: Kacper Cembrowski/KSAF AGH

Sezon 2021 to kolejny przełomowy moment w dziejach AGH Racing. Po trudnym okresie pandemii zaprezentowaliśmy najszybszy w historii bolid spalinowy RTC 7.0. W okresie wakacyjnym zespół miał możliwość startu w prestiżowych zawodach europejskich.

„Dzięki pracom projektowym oraz wykonawczym zrealizowanym w poprzednich latach, na początku 2021 roku mogliśmy po raz pierwszy uruchomić naszą nową konstrukcję – bolid spalinowy AGH RTC 7.0. Bolid ten jest największą dotychczasową rewolucją konstrukcyjną. Zmianom uległo 99% wszystkich części samochodu. Jest to nasz pierwszy pojazd zbudowany na podstawie kompozytowego monokoku z najbardziej rozbudowanym pakietem aerodynamicznym w historii zespołu. Znacznie poprawiono upakowanie i integrację poszczególnych podzespołów. Jest to najbardziej skomplikowany bolid w historii zespołu AGH Racing.

Sezon 2021 był pierwszą okazją po okresie lockdownów, aby móc uczestniczyć w pełnoprawnych zawodach Formuły Student. Dzięki wsparciu naszej uczelni, a także sponsorów, w tym CX Engineering, uczestniczyliśmy w zawodach w Holandii, Austrii, Hiszpanii i we Włoszech. W końcu mogliśmy porównać stworzoną przez nas konstrukcję z naszymi najmocniejszymi rywalami. Przygotowany pakiet pozwala nam walczyć z czołowymi zespołami europejskimi i światowymi, o czym mówią same wyniki: 3. miejsce w konkurencji Acceleration i 3. miejsce w Business Plan Presentation podczas FS Spain, 4. lokata w Skid-Pad oraz AutoX podczas tych samych zawodów, jak również 4. miejsce w Acceleration na FS Austria. Dzięki uczestnictwu w zawodach, zdobytym doświadczeniom oraz zebraniu i przeanalizowaniu danych, możemy jednoznacznie wytypować dziedziny do dalszych modernizacji konstrukcji tak, aby w przyszłym roku zaprezentować się na zawodach z jeszcze mocniejszym oraz szybszym pakietem” – o przebiegu prac nad nowym bolidem i całym sezonie startowym opowiada członek podzespołu napędu spalinowego w AGH Racing i inżynier CX Engineering Andrzej Niziurski.

AGH Racing po zakończeniu sezonu nie zwalnia tempa. W jesiennej rekrutacji szeregi zespołu zasiliło kilkudziesięciu studentów-inżynierów głodnych wiedzy i sukcesów. Plany na przyszłość? Już jasno określone. Premiera bolidu autonomicznego i sezon 2022 poświęcony startom bolidu DV, a także rozwój projektowy oraz wykonawczy pierwszego w Polsce elektrycznego bolidu 4×4. Przed zespołem niezwykle ciekawe wyzwania. Pozostaje trzymać kciuki za ich powodzenie. ♦

Zawody FSAE Italy 2021 w październiku 2021 r., autor: Szymon Janaczek/KSAF AGH
Autorzy
Bartosz Gajewski

Lider zespołu AGH Racing...

AGH Racing

Dowiedz się więcej
AG Racing
Kanał YT Agh Racing